Infiintare PFA

De Vlad Cuc, expert in infiintarea de firme  

Afacerile mici au devenit din ce in ce mai profitabile in ultimii ani, deoarece un numar mare de antreprenori a inceput sa infiinteze firme pe cont propriu. Intre tipurile de societati care permit deschiderea unei afaceri mici rapid si cu un numar minim de documente este Persoana Fizica Autorizata sau PFA-ul.  

Cel mai rapid va puteti infiinta un PFA cu ajutorul platformei noastre online – LaRegistru  

Mai jos, agentii nostri specializati in infiintare de firme explica pasii necesari pentru crearea unui PFA, precum si avantajele unei astfel de societati. Cei care doresc sa infiinteze alte tipuri de firme se pot baza pe ajutorul oferit de echipa noastra.  

Informatii importante
Activitatile pentru care se preteaza

Afaceri mici dezvoltate de o singura persoana

Capital social minim obligatoriu (Da/Nu)

Nu

Numar minim de participanti

1
Durata minima de inmatriculare

Aprox. o saptamana

Cerinte speciale de inmatricularePersoana trebuie sa prezinte documente de pregatire in domeniul in care va activa.
Documente necesare pentru inmatriculare

Cerere de inregistrare, carte de identitate, documente care sa ateste pregatirea profesionala etc.

Restrictii PFA

Numar limitat de coduri CAEN
(maxium 5)

Posibilitate angajare personal (Da/Nu)Da, maximum 3
Sediu social necesar (Da/Nu)Da
Cota standard impozit pe profit10%
Disponibilitate servicii de inmatriculare (Da/Nu)Da
Denumire PFA Numele comercial al PFA-ului trebuie sa contina numele de familie al celui/celei care il infiinteaza

 Necesitate obtinere cod TVA (Da/Nu)

PFA-ul poate obtine cod pentru plata TVA la cerere

 Necesitate deschidere cont bancar pentru PFA

 Da, PFA-ul trebuie sa deschida cont bancar

Inmatriculare la Registrul Comertului (Da/Nu) Da, PFA-ul trebuie sa depuna documentele de infiintare la Registrul Comertului de pe raza judetului in care va activa
Posibilitate obtinere cod EORI (Da/Nu)

 Da, pentru intreprinderea de activitati de import-export de bunuri, PFA-ul poate solicita cod EORI

Necesitate obtinere autorizatie de functionare

 Da, aceasta este una dintre cerintele importante la infiintarea unui PFA

Taxe/contributii de plata pentru PFA

 – CAS;

– CASS;

– pensii.

Cerinte contabile pentru PFA

PFA-ul isi poate tine contabilitatea in partida simpla sau dubla 

Termen limita pentru depunerea declaratiilor fiscale

 31 iulie ale anului in curs pentru anul incheiat

Avantaje PFA

– Costuri reduse de infiintare;

– inmatriculare rapida;

– cota de impozitare redusa.

Ce este un PFA?

Persoana Fizica Autorizata este cel mai simplu tip de societate recunoscut de legislatia si de autoritatile in domeniu din Romania. Aceasta forma de afaceri este destinata persoanelor fizice care vor sa inceapa afaceri pe con propriu si care vor sa beneficieze de anumite avantaje fiscale.  

Printre avantajele PFA-ului se numara:

  • modalitatea simpla de infiintare care presupune un numar minim de documente;
  • costurile reduse legate de inmatricularea societatii la Registrul Comertului;
  • posibilitatea de a avea un numar maxim de 3 angajati pentru a-si desfasura activitatea;
  • poate fi infiintata atat de persoane cu cetatenie romana, dar si de cetateni ai statelor membre UE.

De asemenea, tipurile de activitati ce pot fi intreprinse prin intermediul unui PFA este destul de variat cat timp acesta respecta Codul CAEN sub care societatea a fost infiintata. Cel mai des intalnit tip de PFA este cel care presteaza servicii in domeniul IT in Romania. In cazul in care sunteti interesat sa deschideti o sucursala sau o filiala, echipa noastra va sta la dispozitie. Daca doriti sa pregatiti actele necesare de infiintare a unui PFA, nu ezitati sa luati legatura cu noi.  

Ce trebuie avut in vedere la deschiderea unui PFA

Persoana fizica autorizata este pretabila pentru cel/cea care vrea sa lucreze pe cont propriu intr-un domeniu in care este specializat/specializata, astfel incat in comparatie cu un SRL, personala fizica autorizata va fi nevoita sa dovedeasca pregatirea in domeniul respectiv. Pe de alta parte, PFA-ul este cel mai usor de infiintat in ceea ce priveste procedura de inmatriculare.

Pentru a infiinta un PFA este nevoie de un numar mai mic de documente, nu are nevoie sa foloseasca serviciile unui contabil autorizat, contabilitatea fiind simplificata pentru acest tip de forma juridica. De asemenea, detinatorul PFA-ului este considerat angajat propriu, insa poate incheia un contract individual de munca si cu alte persoane sau firme.  

Deseori, PFA-ul este comparat cu SRL-ul in ceea ce priveste avantajele, iar agentii nostri va pot explica atat avantajele cat si dezavantajele fiecarui tip de societate, astfel incat sa luati o decizie informata in momentul in care va hotarati sa infiintati o firma. Va putem ajuta atat cu inmatricualrea unui PFA cat si a unui SRL.  

Va stam la dispozitie si cu servicii de contabilitate pentru PFA, pentru a fi sigur ca indepliniti toate cerintele legale din acest punct de vedere.  

Alegerea unui nume pentru un PFA

Unul dintre pasii necesari infiintarii unei firme este alegerea si rezervarea unei denumiri comerciale. Aceasta cerinta se aplica si la crearea unui PFA, insa in acest caz, numele este format din numele de familie al persoanei care inmatriculeaza PFA-ul sau din numele si initial prenumelui acestuia carora li se adauga sintagma PFA. Din momentul ridicarii dovezii numelui comercial, aceasta este valabila 3 luni de zile.

Specialisitii nostri in infiintari de firme va pot ajuta sa deschideti un PFA in majoritatea oraselor mari ale tarii, printre acestea numarandu-se Timisoara, Cluj-Napoca, Iasi si Oradea.

Sediul social pentru un PFA

Ca orice alt tip de societate, cei care vor sa deschida un PFA trebuie sa indeplineasca anumite conditii si sa urmeze cativa pasi pregatitori pentru infiintare. Astfel, pentru a infiinta un PFA va trebui ca antreprenorul sa gaseasca un sediu social care sa corespunda din punct de vedere sanitar, PSI si al protectiei mediului.  Este bine de stiut ca incepand cu anul 2017, la alegerea unui sediu social pentru un PFA nu mai este nevoie de acordul societatii de proprietari si nici al vecinilor din blocul in care este situat sediul social daca PFA-ul nu va desfasura nicio activitate acolo.  Sediul social se poate afla si intr-o cladire de birouri. Trebuie avut in vedere ca persona care infiinteaza PFA-ul ca trebui sa depuna dovada sediului social sub forma unui contract de chirie sau comodat la Registrul Comertului. De asemenea, va fi nevoie de o cerere care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului destinat sediului social – aceasta cerere este eliberata de Registrul Comertului.  

Este bine de stiut ca un PFA nu poate apela la servicii de gazduire sediu social, insa consultantii nostri va pun la dispozitie astfel de servicii daca doriti sa infiintati un SRL.  

Alte cerinte care trebuie avute in vedere la infiintarea unui PFA includ pregatirea dosarului de inmatriculare care trebuie depus la Oficiul National al Registrului Comertului de pe raza judetului in care societatea isi va desfasura activitatea. Cu aceasta ocazie va aducem la cunostinta ca va punem la dispozitie servicii de infiintare de firme in orase precum Iasi, Timisoara, Cluj-Napoca si Bucuresti.  

Alegerea codului CAEN la infiintarea unui PFA

Un pas important la inmatricularea unui PFA este alegerea unui cod CAEN corespunzator cu activitatea care va fi desfasurata de persoana care infiinteaza firma. Codul CAEN este similar cu obiectul activitatii la infiintarea unui SRL, insa in cazul PFA-ul trebuie tinut cont de anumite reguli. Astfel:

  1. un PFA nu poate avea mai mult de 5 coduri CAEN la obiectul de activitate;
  2. PFA-ul trebuie sa se asigure ca indeplineste toate conditiile aferente fiecarui cod CAEN solicitat;
  3. PFA-ul trebuie sa demonstreze ca are pregatirea necesara pentru fiecare cod CAEN solicitat;
  4. PFA-ul nu poate folosi cateva coduri CAEN inscrise in Nomenclatorul CAEN.

Pentru folosirea unui numar mai mare de coduri CAEN, persoana care doreste sa infiinteze o firma poate opta pentru inmatricularea unei Intreprinderi Individuale (II) care poate avea un numar maxim de 10 coduri CAEN.

In ceea ce priveste restrctiile codurilor CAEN la infiintarea unui PFA, printre acestea se numara:

  • 4932 – Transporturi cu taxiuri;
  • 2020 – Fabricarea pesticidelor si a altor produse agrochimice;
  • 6622 – Activitati ale agentilor si brokerilor de asigurari;
  • 8010 – Activitati de protectie si garda.


Dupa cum am scris mai sus, pentru fiecare cod CAEN persoana care va infiinta PFA-ul va trebui sa demonstreze pregatirea sau experienta in domeniul respectiv. In acest sens, se vor depune documente care atesta pregatirea acesteia. Printre aceste documente se numara diplomele de studii, diplomele obtinute ca urmare a unor cursuri acreditate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale sau Ministerul Invatamantului. Se pot folosi si diplome obtinute in strainatate, insa va fi necesara forma tradusa si legalizata a acestora. De asemenea, experienta anterioara intr-un anumit domeniu poate fi dovedita cu ajutorul carnetului de munca sau a unei adeverinte eliberate de fostul angajator.  

Agentii nostri va pot oferi mai multe informatii legate de alegerea unui Cod CAEN la infiintarea unui PFA. In cazul in care va confruntati cu un litigiu comercial, va recomandam sa contactati echipa de avocati experimentati in litigii comerciale din cadrul firmei de avocatura Avocati.co.  

Procedurile de infiintare si autorizare a unui PFA

In conformitate cu dispozitiile cuprinse in Ordonanta de urgenta nr. 44/2008, privind desfasurarea activitatilor economice de catre Persoanele Fizice Autorizate, Intreprinderile Individuale si Intreprinderile Familiale, persoanele fizice sau intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale au obligatia de a se inregistra si autoriza functionarea inainte de inceperea activitatii economice.  

Conditiile ce trebuie indeplinite pentru desfasurarea de activitati economice sunt:

  • persoana in cauza a implinit varsta de 18 ani;
  • starea sanatatii le permite desfasurarea activitatii pentru care se solicita autorizatia;
  • au calificarea – pregatirea profesionala sau, dupa caz, experienta profesionala, necesara pentru a desfasura activitatea economica pentru care se solicita autorizatia;
  • nu au fost condamnate penal prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva pentru savarsirea de fapte sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal.

PFA-ul poate obtine si un cod EORI daca are in vedere intreprinderea de activitati de import-export.

Procesul de autorizare PFA nu ridica mari dificultati, dar impune respectarea unor proceduri care vor determina mai tarziu cursul normal al afacerii. Pregatirea sau experienta profesionala se atesta, dupa caz, cu unul dintre urmatoarele documente:  

  • diploma;
  • certificatul sau adeverinta prin care se dovedeste absolvirea unei institutii de invatamant;
  • certificatul de calificare profesionala sau de absolvire a unei forme de pregatire profesionala, organizata in conditiile legii in vigoare la data eliberarii acestuia;
  • certificatul de competenta profesionala;
  • atestatul de recunoastere si/sau echivalare pentru persoanele fizice care au dobandit calificarea in strainatate;
  • atestatul de recunoastere a calificarii dobandite in strainatate, in afara sistemului de invatamant;
  • orice alte dovezi care sa ateste experienta profesionala.

In ceea ce priveste actele necesare la infiintarea unui PFA, va putem ajuta in cel mai scurt timp.

Schema de mai jos va arata principalii pasi pentru infiintarea unui PFA:  

Dosarul ce urmeaza a fi depus la Registrul Comertului pentru autorizare va cuprinde urmatoarele acte pentru infiintarea PFA:  

  • copie C.I.;
  • cerere de inregistrare;
  • dovada a verificarii disponibilitatii si rezervarii denumirii;
  • dovada sediului social (actul de proprietate al spatiului unde va fi gazduit sediul social. In baza acestui document se realizeaza contractul de comodat/inchiriere);
  • acordul vecinilor si al Asociatiei de proprietari/locatari in cazul gazduirii sediului social intr-un apartament;
  • documente care atesta pregatirea profesionala: Copie dupa diploma/acte de studiu/atestate (care sa aiba legatura cu obiectul de activitate ce urmeaza a fi desfasurat);
  • dovada vechimii in domeniul de activitate urmarit(carte de munca/adeverinta cu vechime minimum 2 ani in domeniul ales ca activitate);
  • specimen de semnatura.

Va stam la dispozitie cu ajutor de specialitate in ceea ce priveste pregatirea de acte necesare la infiintarea unui PFA.

Pasi de urmat dupa infiintarea PFA-ului

Odata inregistrat PFA-ul, mai sunt necesari cativa pasi pentru a putea demara activitatea. Printre acestia, PFA-ul va trebui sa obtina o stampila. Aceasta procedura este destul de simpla, stampila putand fi achizitionata de la orice firma care comercializeaza stampile pe baza documentelor emise de Registrul Comertului.

Apoi, PFAul va trebui sa fie inregistrat la ANAF, inclusiv in scopuri de TVA. De aici, societatea va primi un facturier, un chitantier, un registru de intrare-iesire si un registru de inventar.

Puteti conta pe agentii nostri specializati in infiitare de firma pentru mai multe informatii legate de procedurile pentru a incepe activitatea sub forma unui PFA.  

Impozitarea unui PFA

Desi beneficiaza de o contabilitate simplificata, PFA-ul trebuie sa se supuna unor reguli bine stabilite. Astfel, PFA-ul poate opta pentru contabiliatea in partida simpla sau in partida dubla, cu respectarea legilor in acest sens.

La infiintarea unui PFA se pot avea in vedere doua norme de impozitare: cea in sistem real si cea la norma din venit. Din acestea doua se va alege cea potrivita. Un PFA trebuie sa aiba in vedere plata urmatoarelor taxe si impozite:  

  • impozitul de 10% care se aplica indiferent de sistemul de impozitare ales;
  • contributiile la pensie de 25% din pragul minim de impozitare sau un prag ales de PFA;
  • contributiile la sanatate de 10% calculat la salariul minim pe economie;
  • declaratiile unice de impozitare se depun pana la 31 iulie ale anului in curs pentru anul trecut.

Puteti afla mai multe despre infiintarea unui PFA din video-ul de mai jos:

Cat dureaza si cat costa sa infiintezi un PFA?

Timpul necesar pentru infiintarea unui PFA este relativ scurt, fiind nevoie de:  

  • o zi pentru pregatirea tuturor documentelor necesare infiintarii PFA-ului, inclusiv rezervarea numelui;
  • obtinerea extrasului de carte funciara pentru dreptul de folosinta asupra sediului social dureaza aproximativ 3 zile lucratoare;
  • depunerea dosarului la Registrul Comertului si eliberarea certificatului de inregistrarea dureaza in jurul a 4 zile lucratoare;
  • inregistrarea la ANAF va mai dura inca o zi, dupa care firma va putea incepe sa functioneze.


In ceea ce priveste costurile de infiintare a unui PFA, acestea sunt mai reduse in comparatie cu cele ale unui SRL sau SA.  De asemenea, pentru tinerea evidentei contabile nu este necesara angajarea unui contabil.

Daca aveti nevoie de ajutor pentru infiintarea unui PFA, nu ezitati sa ne contactati. Va reamintim ca va stam la dispozitie si cu servicii de infiintare pentru alte tipuri de firme, precum SRL si SA,  si gazduire de sediu social.

Un antreprenor poate deschide o companie in Romania si poate alege sa delege puteri unui reprezentant prin procura. Trebuie deschis un cont bancar si trebuie subscris capitalul social minim, insa la infiintarea unui SRL plafonul minim a fost eliminat. Chiar si firmele straine isi pot extinde operatiunile prin acest tip de societate.

Expertul nostru in infiintarea de firme

Vlad Cuc, fondatorul companiei Servicii Firme Online SRL, are o experienta de peste 15 ani in consilierea clientilor care doresc sa-si infiinteze firme.

Procedura online
Va puteti infiinta firma prin procedura online, fara a fi nevoie sa va deplasati la Registrul Comertului. Pentru detalii accesati platforma noastra online