Oamenii de afaceri pot infiinta firme pe durata limitata sau nelimitata. Odata ce durata de viata a unei societati s-a incheiat, aceasta trebuie sa fie lichidata si apoi radiata de la Registrul Comertului; insa radierea unei firme este posibila si in alte situatii, precum intampinarea unor dificultati financiare sau pur si simplu afacerea nu mai functioneaza.
Primul pas pentru radierea unei firme este lichidarea acesteia. Lichidarea poate fi voluntara sau involuntara. Radierea inseamna stergerea unei firme din Registrul Comertului si nu trebuie confundata cu lichidarea acesteia, care este un proces antemergator radierii.
Agentii nostri descriu mai jos procedurile de lichidare si radiere a unei firme. De asemenea, acestia va pot ajuta cu servicii de infiintare de firme in Bucuresti si in alte orase ale tarii.
Cateva dintre cerintele legate de inmatricularea unui SRL sunt valabile si la infiintarea unui PFA. Asadar, daca alegeti aceasta forma de afaceri, specialistii nostri va pot oferi consultanta in ceea ce priveste pregatirea documentelor si a conditiilor legale de desfasurare a activitatii. Nu ezitati sa ne contactati.
Table of Contents
Procesul de radiere firma este ultimul pas din cadrul procedeului de dizolvare voluntara a companiei. Acesta este un pas necesar, ce trebuie respectat conform procedurilor descrise de ONRC, astfel se poate proceda la dizolvarea din oficiu.
Informatii Importante | |
---|---|
Etape premergatoare radierii | Dizolvarea si lichidarea sunt cele doua faze care se vor derula inaintea radierii. |
Ce presupune dizolvarea unei firme | Dizolvarea unei firme inseamna intrarea in incapacitate a acesteia de a mai intreprinde activitati comerciale. |
Ce presupune lichidarea unei societati | Lichidarea societatii presupune incetarea oricarei activitati a acesteia in vederea radierii. |
Tipuri de lichidare | Lichidarea poate fi voluntara sau judiciara. |
Ce presupune radierea unei firme | Radierea unei firme inseamna eliminarea societatii respective din Registrul Comertului. |
Cauze pentru incheierea activitatii unei firme | – inregistrarea pe o durata limitata a firmei, – hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor de a lichida firma, – disputele intre asociati/actionari, – imposibilitatea de achitare a unor datorii. |
Legea care prevede radierea firmelor | Codul Civil. |
Pasi necesari pentru radierea unei firme | – adoptarea unei decizii de lichidare a firmei, – publicarea deciziei in Monitorul Oficial, – depunerea cererii de radiere la Registrul Comertului. |
Conditii pentru radierea unei firme | – achitarea tuturor datoriilor fata de Stat si creditori, – raportarea situatiei financiare la ANAF, – existenta unui sediu social valid. |
Documente necesare pentru radierea unei firme | – cererea de inregistrare a radierii, – dovada calcularii si platii impozitului pe venit, – dovada publicarii deciziei de lichidare a firmei in Monitorul Oficial, – chitanta aferenta platii tarifului de publicare. |
Posibilitatea de radia o firma inactiva (DA/NU) | Da, si firmele inactive pot fi radiate din Registrul Comertului. |
Posibilitatea radierii unei firme din oficiu (DA/NU) | Da, Registrul Comertului se poate sesiza si radia o firma din oficiu. |
Durata lichidarii/dizolvarii unei firme | 15 – 30 de zile, in functie de tipul de societate. |
Durata radierii unei societati | Cererea de radiere este solutionata in cateva zile. |
Servicii de radiere firme (DA/NU) | Da. |
Este recomandat ca un antreprenor interesat de infiintarea unei firme in Bucuresti sa cunoasca si etapele necesare pentru inchiderea activitatii companiei, indiferent de motive, pentru a nu risca penalitati si insemnarea incapacitatii de a radia compania in cazierul fiscal al adminstratorului.
Incetarea activitatii unei firme atrage dupa sine cateva actiuni din partea asociatilor, dintre care radierea este ultimul pas care trebuie demarat odata ce societatea si-a achitat toate datoriile si a fost lichidata.
Astfel, etapele antemergatoare radierii sunt:
Exista doua cai prin care o societate poate fi lichidata: cea voluntara si cea obligatorie.
Este important pentru cei aflati in situatia de a inceta activitatea unei companii sa stie ca aceste doua proceduri sunt diferite pana la un anumit punct. Astfel, lichidare voluntara presupune implicarea asociatilor sau actionarilor intr-o mai mare masura, ei fiind cei care propun lichidatorul, in timp ce in cazul unei lichidari obligatorii sau judiciare, un tribunal va hotari terminarea activitatii firmei respective si va numi lichidatorul care va continua operatiunuile in derulare ale societatii urmata de stingerea datoriilor catre creditori. Abia apoi firma va putea fi dizolvata si lichidata.
Astfel, radierea unei firme nu este posbilia odata luata hotararea, pasii care o preced fiind obligatorii.
Pentru fiecare etapa a incetarii activitatii unei societati, exista cativa pasi si documente care trebuie pregatite si depuse la ONRC. De asemenea, latura contabila a terminarii operatiunilor unei firme nu trebuie neglijata. Aceasta poate cadea in sarcina contabililor nostri care va stau la dispozitie in mai multe orase ale tarii.
De asemenea, daca doriti sa infiintati o firma, va puteti baza pe specialistii nostri.
Pentru a radia o firma in Romania, trebuie indeplinite cateva conditii, dintre care cea mai importanta este obligativitatea de a nu a avea datorii. In cazul in care firma are datorii catre creditori, acestia pot cere lichidarea firmei. Lichidarea se mai poate cere si de catre actionarii firmei, insa se poate realiza si in cazul in care societatea nu mai indeplineste anumite conditii legale de functionare, cum ar fi expirarea sediului social. Se poate intampla si ca firma sa fie lasata la voia intamplarii de catre fondator, caz in care autoritatile se vor sesiza din oficiu si vor incepe procedura de dizolvare, urmata de radierea firmei.
In cazul in care o firma nu isi depune situatiile financiare anuale sau raportarile contabile obligatorii in termenul prevazut de lege, ANAF-ul poate cere radierea firmei respective.
Trebuie avut in vedere ca desi lichidata din oficiu, o firma nu va fi radiata automat de la Registrul Comertului.
Pentru a ajunge la etapa de radiere a unei firme, aceasta trebuie mai intai lichidata. In cazul unei lichidari voluntare nu este necesara numirea unui lichidator, ci doar a unui expert contabil care va pregati situatia contabila a firmei si documentele necesare pentru a incepe lichidarea. Odata lichidata, firma va putea fi radiata.
Agentii nostri va stau la dispozitie cu servicii de radiere firme.
Dizolvarea si lichidarea, etape preliminare
Inchiderea activitatii unei firme este un proces ce se desfasoara, in cele mai multe cazuri, in patru etape:
In unele cazuri, companiile care se ocupa cu infiintari de firme vor oferi si servicii de radiere sau dizolvare/lichidare firma. Acesta este si un serviciu oferit de expertii nostri. Ne puteti contacta in cazul in care aveti orice fel de intrebari.
Iata si un infografic despre radierea unei societati:
Dizolvarea este una dintre etapele preliminare radierii unei firme. Ea reprezinta procedura prin care personalitatea juridica a unei firme inceteaza. Conform Legii societatilor comerciale exista mai multe situatii care duc la dizolvarea unei societati, precum:
Tipurile de disolutie a unei societati sunt:
Avand in vedere ca o firma poate fi infiintata pe o durata limitata de timp, cum ar fi in vederea realizarii unui proiect, dizolvarea de drept a acesteia poate avea loc odata ce proiectul a fost finalizat si predat.
Acesta este cel mai simplu mod de a inceta activitatea unei firme si se bazeaza pe doua etape. Primul pas este adoptarea deciziei de dizolvare in cadrul adunarii generale a asociatilor si depunerea acesteia impreuna cu cererea de dizolvare la Registrul Comertului de pe raza localitatii in care a fost inmatriculata firma. Apoi, este inceputa procedura de radiere a firmei, care presupune la randul sau inregistrarea unei cereri tot la Registrul Comertului. Aceasta este depusa imprenua cu alte documente doveditoare (un certificat fiscal, situatia financiara de lichidare).
Chiar daca este destul de usor de radiat o firma in urma dizolvarii de drept, puteti apela la serviciile agentilor nostri daca nu doriti sa faceti toate drumurile necesare in vederea obtinerii documentelor care sa ateste situatia care permite stergerea societatii din Registrul Comertului.
Radierea unei firme se mai poate realiza si ca urmare a exprimarii dorintei actionarilor care va urma aceiasi pasi ca si in cazul dizolvarii de drept. Atunci cand vine vorba despre radierea unei societati ca urmare a unei hotarari judecatoresti, procedura poate de mai lunga durata, astfel incat ajutor specializat este recomandat.
Desi este posibil ca lichidarea unei societati sa se faca din oficiu de catre ONRC, atunci cand firma este inactiva, aceasta practica nu este recomandata. Principalul motiv este ca reprezentantii legali ai entitatii respective vor avea inscris in cazierul lor fiscal inactivitatea societatii respective, conform Ordonantei nr. 39/2015 privind cazierul fiscal.
Conform aceleiasi Ordonante, inactivitatea fiscala inseamna neindeplinirea obligatiilor financiare si nedepunerea declaratiilor fiscale. Pentru cei care detin societati inactive pe care vor sa le inchida, procedura recomandata este dizolvarea voluntara. In acest scop, societatea trebui sa indeplineasca cerintele legale asemenea intreprinderilor active.
Daca aveti nevoie de ajutor pentru inchiderea unei societati inactive, specialistii nostri va stau la dispozitie. De asemenea, daca aveti in vedere infiintarea unei firme noi, sub o alta forma juridica, va putem ajuta si cu acest demers.
Lichidarea voluntara a unei firme se bazeaza pe Hotararea Adunarii Generale a Asociatilor in timpul careia asociatii stabilesc incetarea activitatii societatii respective. In acest scop, asociatii se vor intalni si vor documenta decizia luata, prin redactarea hotararii care va fi depusa la Oficiul National al Registrului Comertului. Principala conditie este ca firma sa nu aiba datorii catre diversi creditori, dar nici catre ANAF.
Odata adoptata si depusa la Registrul Comertului, Hotararea va fi publicata in Monitorul Oficial. Acolo va ramane publicata timp de 30 de zile. In aceasta perioada, creditorii pot depune opozitii. Acestea se pot depune daca debitorul are restante de plata. In lipsa acestora, reprezentantii legali ai firmei sau lichidatorul va trebuie sa depuna un nou dosar la ONRC, acesta avand si cererea de radiere a companiei.
Nu ezitati sa luati legatura cu agentii nostri daca aveti nevoie de ajutor in completarea dosarului care trebuie depus la ONRC pentru inchiderea unei societati.
Radierea reprezinta stergerea companiei din Registrul Comertului. Este ultima etapa si este necesara pentru a incheia cu succes dizolvarea si lichidarea ce au avut deja loc.
Cererea de radiere se va completa de catre administratorul firmei sau o persoana desemnata si va contine informatii despre firma si cauza radierii (dizolvare, lichidare, faliment, nulitate, incetare activitate sucursala). Firma inceteaza oficial sa mai existe in momentul in care este emis certificatul de radiere. Pentru depunerea cererii se achita o taxa judiciara si este nevoie si de un timbru judiciar.
Pana la radierea unei firme, documentele ce trebuie depuse la Registrul Comertului vor trebui pregatite in 4 etape, astfel:
In a doua etapa, trebuie pregatite urmatoarele documente:
A treia etapa presupune depunerea situatiei financiare a firmei care trebuie insotita de un formular eliberat de Registrul Comertului si de plata tarifului de publicare. De asemenea, trebuie depusa situatia financiara de lichidare si de repartizare a activelor firmei.
A patra, si ultima etapa, presupune depunerea cererii de radiere, a situatiei financiare de lichidare si de repartizarea a activelor, a certificatelor de inregistrare si de autorizare ale firmei.
Trebuie avut in vedere ca in cazul dizolvarii unei societati pe actiuni (SA) sau a unei societati in comandita pe actiuni (SCA) trebuie depuse si alte documente. Consultantii nostri va pot oferi informatii suplimentare legate de aceste documente.
Odata incheiata faza lichidarii unei firme, cererea de radiere se poate depune:
Aceste doua perioade se iau in cosiderare dupa publicarea situatiei financiare de inchidere si repartizarea activelor in Monitorul Oficial sau pe website-ul ONRC.
Iata si un material video despre acest subiect:
Dizolvarea, lichidarea si radierea unei firme trebuie tratate atat din punct de vedere juridic, cat si contabil, deoarece toate datoriile firmei trebuie stinse inainte de a putea fi stearsa de la Registrul Comertului.
Din punct de vedere contabil, lichidatorul trebuie sa se asigure ca toti creditorii au fost platiti si orice alta creanta a firmei a fost stinsa. Acesta va redacta un raport din care sa reiasa ca firma nu mai are nicio datorie catre Stat sau alti creditori.
Conform unui raport emis de Registrul Comertului si publicat de economica.net :
In ultimii ani legislatia s-a modificat radical, astfel incat acum lichidarea unei firme poate fi ceruta de catre ANAF, in timp ce asociatii sau actionarii firmei pot suporta consecintele legale in cazul nerespectarii legii. Astfel, apare dizolvarea din oficiu a firmei care este un proces destul de lung si care va atrage inscrierea acestor fapte in cazierul fiscal al actionarilor si/sau asociatilor firmei.
Radierea unei firme nu este costisitoare daca este facuta in mod voluntar. Agentii nostri va stau la dispozitie cu servicii complete de infiintare, lichidare si radiere de firma. Va puteti baza pe noi si pentru alte servicii, precum gazduire de sediu social.
Echipa noastra va poate ajuta cu succes in toate cazurile care implica infiintarea unui SRL, precum si alte servicii legate de formarea de companii insa va sta la dispozitie si pentru a inceta definitiv activitatea unei companii din Romania. Ne puteti contacta pentru mai multe detalii legate de serviciile pentru infiintare unei firme si serviciile pentru radiere firma.