Site-ul nostru web folosește  cookie-uri în scopuri statistice

Articole

Obligatiunile si emiterea acestora in cadrul SA

Ce reprezinta obligatiunile si cum se realizeaza emiterea de obligatiuni in cadrul unei societati pe actiuni in Romania?

Obligatiunile reprezinta titluri de valoare care sunt emise in schimbul unor sume de bani ce sunt imprumutate, semnificand astfel obligatia societatii de a rambursa respectivele sume si de a plati dobanzile aferente.

Obligatiunile pot fi de doua feluri. Obligatiunile la purtator sunt cele care nu cuprind date de identificare ale titularului, fiind emise doar prin traditiunea titlului. Obligatiunile nominative, contrar celor la purtator, cuprind elementele de identificare ale titularului.

Procedura emiterii obligatiunilor in cadrul aSA este reglementata de legea cadru in domeniul societatilor, si anume Legea romana nr. 31/1990, care reglementeaza faptul ca obligatiunile pot fi emise fie in forma materiala, pe suport hartie, fie in forma dematerializata, prin inscriere in cont, iar valoarea nominala a acestora nu poate fi mai mica de 2,5 lei. Mai mult, obligatiunile din cadrul aceleasi emisiuni trebuie sa aiba aceeasi valoare si sa confere titularilor drepturi egale.

Procedura emiterii obligatiunilor se realizeaza prin intocmirea proiectului de emisiune si prin subscrierea obligatiunilor. Potrivit dispozitiilor Legii societatilor, adunarea generala extraordinara se va intruni ori de cate ori va fi necesar sa se hotarasca in privinta emiterii de obligatii.

La realizarea subscriptiei obligatiunilor trebuie varsata valoarea integrala a obligatiunilor subscrise iar valoarea nominala a obligatiunilor care vor putea fi convertite in actiuni sa fie egala cu valoarea actiunilor. De asemenea, este necesar ca titlurile obligatiunilor sa contina anumite date care sunt prevazute de legislatia privind piata de capital.

Rambursarea obligatiunilor se realizeaza de catre societatea emitenta la scadenta.

Am inteles ca este posibila intrunirea unei adunari a detinatorilor de obligatiuni, imi puteti spune mai multe despre atributiile acesteia si despre puterea decizionala a acesteia?

Intr-adevar, este posibil ca detinatorii de obligatiuni sa se intruneasca sub forma unei adunari astfel incat sa poata delibera privind interesele lor. Aceasta adunare va putea fi convocata prin cererile depuse de un numar de detinatori care sa constituie un sfert din titlurile emise si nerambursate ori la cererea reprezentantilor detinatorilor de obligatiuni dupa ce acestia au fost numiti.

Adunarea detinatorilor de obligatiuni functioneaza in aceleasi conditii de forma, termene si votare ca si cele prevazute de normele referitoare la adunarea ordinara a actionarilor.

Ca si atributii ale adunarii detinatorilor de obligatiuni, mentionam:

  • numirea unui reprezentant si a unor supleanti care sa reprezinte detinatorii in justitie si fata de societate;
  • pronuntarea asupra emiterii unor noi obligatiuni;
  • formularea de opozitii privind modificari ale actului constitutiv ori  a conditiilor imprumutului care ar putea produce un prejudiciu fata de drepturile detinatorilor de obligatiuni;
  • indeplinirea actelor de supraveghere si de aparare a intereselor comune;
  • constituirea unui fond pentru cheltuielile necesare apararii drepturilor detinatorilor de obligatiuni si instituirea regulilor care guverneaza gestionarea contului.

In ceea ce priveste puterea decizionala a adunarii detinatorilor de obligatiuni, hotararile adoptate de aceasta adunare vor fi obligatorii si pentru detinatorii care nu au participat la adunare ori care au votat impotriva, insa acestia din urma vor putea ataca in justitie hotararile adunarii detinatorilor de obligatiuni in cazul in care au cerut inserarea in procesul verbal a lipsei de prezenta ori a votului contra.

Emiterea obligatiunilor in cadrul unei societati pe actiuni (SA) poate presupune adeseori operatiuni complexe in cadrul carora este necesara asistenta de specialitate. In acest sens, va puteti adresa cu incredere specialistilor din cadrul firmei noastre care detin o experienta bogata in infiintarea firmelor si care va stau la dispozitie pentru informatii in acest domeniu. Nu ezitati sa ne contactati!

Va stam la dospozitie si cu ajutor la infiintarea unui SRL. Procedura se va realiza la Registrul Comertului din judetul in care aceasta isi va realiza activitatea. Documentele necesare sunt destul de multe si ar trebui sa includa mai multe acte, astfel ca este recomandat sa apelati la ajutor in intocmirea lor.