Orice societate are obligatia de a detine avize, autorizatii si licente pe intreaga durata a functionarii, conform cu prevederile legale actuale si corelat cu domeniul de activitate comerciala ales.
In cele mai multe cazuri, demersurile pentru obtinerea avizelor, autorizatiilor si/sau licentelor de functionare se initiaza ulterior infiintarii firmei si/ sau a punctului de lucru in care societatea isi desfasoara activitatea. Cu toate acestea, exista si exceptii de la aceasta regula, situatie in care se pornesc demersuri pentru obtinerea unui aviz prealabil sau autorizatie prealabila (aici puteti gasi o lista cu domenii ce solicita avize/autorizatii/licente prealabile). Mai jos, specialistii nostri va prezinta avizele, autorizatiile si licentele necesare unei afaceri.
Table of Contents
Cand se obtin autorizatiile/avizele de functionare?
Obtinerea avizelor si autorizatiilor de functionare pentru firme este unul dintre ultimii pasi ce trebuie avuti in vedere dupa ce unei firme ii este eliberat certificatul de inregistrare.
Autorizarea functionarii societatii comerciale se efectueaza prin depunerea unei cereri la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul din judetul pe a carui raza solicitantul isi are stabilit sediul social principal sau secundar, la inregistrarea societatii ori a sediului secundar sau pe parcursul functionarii acesteai, ori de cate ori intervine o modificare in cele declarate anterior.
In conformitate cu cele declarate, autoritatile publice competente vor efectua controale pentru a verifica detinerea avizelor obtinute si respectarea conditiilor impuse de acestea.
Iata, asadar, o lista a avizelor/autorizatiilor ce trebuie obtinute (dupa caz):
- avize/autorizartii sanitare;
- avize/autorizartii veterinara;
- autorizare de mediu;
- avize/autorizatii din punct de vedere al protectiei muncii (exemplu: securitate la incendiu);
- autorizatii de functionare specifice activitatii (exemplu: unitatie de alimentatie publica, case de schimb valutar/de amanet, agentii imobiliare/de turism, servicii transport etc.)
De asemenea, avize, autorizatii si/sau licente pot deveni obligatorii pe parcursul desfasurarii activitatii unei societati. Iata cateva exemple:
- autorizatii de constructie/demolare;
- atestate persoane fizice sau juridice pe diverse specializari (evaluari riscuri, activitati cadastrale, ghid turism, operatori tour-operatori in turism etc.);
- inregistrare in Registre speciale.
Nota!: Avizele, autorizatiile si/sau licentele se obtin doar daca sunt respectate conditiile de calitate, igiena, volum, siguranta, etc. impuse de legea romana aplicabila respectivului domeniu de activitate.
Autorizatia sau Acordul de functionare de la primarie
Imediat dupa infiintarea unei firme, prima autorizatie ce trebuie obtinuta este cea emisa de primaria de pe raza localitatii in care societatea isi va desfasura activitatea. Denumit si Acord de functionare, acesta este un document ce trebuie obtinut indiferent de operatiunile sau sectorul in care va activa compania respectiva. De asemenea, acesta trebuie obtinut atat de firmele care desfasoara activitati commerciale, cat si la infiintarea unui PFA care desfasoara activitati profesionale. Autorizatia trebuie obtinuta si pentru orice punct de lucru nou creat de o firma.
Printre activitatile pentru care este nevoie de autorizatia de functionare se regasesc:
- magazine;
- restaurante;
- saloane de infrumusetare.
Pe langa aceasta, acest tip de unitati trebuie sa obtina si alte avize sau licente de functionare emise de alte autoritati.
In functie de primaria emitenta, Autorizatia de functionare poate expira, necesitand reinnoire. Daca aveti nevoie de ajutor, specialistii nostri in infiintare de firme va stau la dispozitie in mai multe orase ale tarii.
Avizul DSP
Unul dintre cele mai importante avize de obtinut pentru o firma este cel eliberat de Directia de Sanatate Publica (DSP). In cazul societatilor care desfasoara anumite activitati, acesta trebuie obtinut inaintea Autorizatiei de functionare. Printre acestea se regasesc:
- restaurantele si firmele de catering;
- barurile si cafenelele;
- cofetariile si patiseriile;
- macelariile;
- frizeriile;
- saloanele de infrumusetare, inclusiv cele care ofera diverse tratamente corporale.
Avizul DSP este emis de unitatea judeteana, indiferent de localitatea in care isi desfasoara activitatea firma respectiva. Pentru a-l obtine este necesara pregatirea urmatoarelor acte:
- cerere-tip;
- Certificatul de inmatriculare al firmei;
- Certificatul constatator al sediului social/punctului de lucru;
- copie dupa cartea de identitate a administratorului societatii;
- dovada dreptului de utilizare a spatiului in care firma isi desfasoara activitatea;
- schita spatiului respectiv (releveul locului);
- documentatia care arata cum este impartit si amenajat spatiul, precum si echipametele utilizate sau procedurile efectuate acolo;
- planul amplasamentului locului respectiv;
- chitanta aferenta platii taxei de emitere a avizului.
In cazul infiintarii unei firme sau a unui punct de lucru, va putem ajuta cu servicii de gazduire a sediului social, astfel incat sa puteti demara procedurile de obtinere a licentelor de functionare cat mai rapid. Acestea pot fi utilizate la infiintarea unui SRL, de exemplu.
Licente necesare in domeniul financiar
Iata o lista a domeniilor in care obtinerea unui aviz sau a unei autorizatii in prealabil este necesara:
A. Institutiile de credit:
Institutiile de credit, persoane juridice romane, se pot constitui si functiona, in una din urmatoarele categorii:
- banci;
- organizatii cooperatiste de credit;
- banci de economisire si creditare in domeniul locativ;
- banci de credit ipotecar;
- institutii emitente de moneda electronica.
In vederea desfasurarii activitatii in Romania, fiecare institutie de credit trebuie sa dispuna de o autorizatie emisa de Banca Nationala a Romaniei potrivit prezentei ordonante de urgenta.
B. Asiguratorii/Reasiguratorii si Brokerii de Asigurare si Reasigurare:
Activitatea de asigurare in Romania poate fi exercitata numai de:
- persoane juridice romane, constituite ca societati pe actiuni si/sau societati mutuale, autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiara;
- asiguratori sau reasiguratori autorizati in statele membre, care desfasoara activitate de asigurare sau de reasigurare pe teritoriul Romaniei in conformitate cu dreptul de stabilire si libertatea de a presta servicii;
- sucursale apartinand unor societati-mama guvernate de legi dintr-un stat tert, autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiara;
- filiale ale unor asiguratori sau reasiguratori din state terte, autorizati de Autoritatea de Supraveghere Financiara;
- asiguratori sau reasiguratori care adopta forma de companie europeana pe actiuni.
Un asigurator/broker de asigurare si/sau reasigurare nu poate fi inregistrat in Registrul Comertului fara avizul prealabil in vederea inregistrarii emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
C. Societatile pe piata de capital
Societatile de servicii de investitii financiare (denumite S.S.I.F.)sunt persoane juridice care functioneaza numai in baza autorizatiei C.N.V.M.
D. Societatile specializate de paza si protectie
Societatile comerciale care doresc sa includa in obiectul de activitate oricare dintre operatiunile cu arme si munitii, trebuie sa solicite in prealabil, cu ocazia constituirii sau, dupa caz, a modificarii ori extinderii obiectului de activitate, avizul structurii specializate, centrala sau locala, a Inspectoratului General al Politiei Romane.
E. Societatile care desfasoara activitati de productie, import, export si comercializarea armelor de foc si munitiilor
Pentru obtinerea licentei de functionare societatile de paza, precum si societatile cu obiect de activitate in domeniul sistemelor de alarmare impotriva efractiei, este necesar avizul de principiu eliberat de Inspectoratul Judetean de Politie sau de catre Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti, in a carei raza teritoriala va functiona societatea, referitor la obiectul de activitate, denumirea societatii, avizarea asociatului/asociatilor si personalului de conducere, obtinut inaintea inmatricularii acesteia la Oficiul Registrului Comertului.
F. Societatile de pensii
Societatile de pensii necesita un aviz prealabil emis de catre Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private pentru constituire si administrare.
Nota!: Dupa inregistrarea societatii comerciale la Registrul Comertului, este necesara obtinerea autorizatiei de functionare, care presupune depunerea unei declaratii pe propria raspundere, ce atesta desfasurarea activitatii in conditiile prevazute de lege.
Cate firme noi au fost infiintate in Romania in 2025?
Conform Oficiului National al Registrului Comertului, intre 1 ianuarie si 30 aprilie ale anului 2025 au fost infiintate un total de 44,867 de societati, dupa cum urmeaza:
- 30,233 de SRL-uri;
- 12,807 PFA-uri;
- 1,618 intreprinderi individuale;
- cel mai mare numar de societati nou inregistrate a fost in Bucuresti – 10,322.
Va stam la dispozitie cu ajutor in inceperea unei afaceri in majoritatea oraselor din tara. Procedura generala de infiintare a unui SRL in acest oras presupune depunerea unui dosar la Registrul Comertului. Termenul normal de infiintare a unei firme in Romania este de 5 zile lucratoare.
Indiferent de caz, echipa noastra va sta la dispozitie pentru intocmirea dosarelor si obtinerea unei autorizatii/licente, respectiv a unui aviz pentru societatea dvs. Nu ezitati sa ne contactati!